OpenAI zmienia definicję roli sztucznej inteligencji: ChatGPT Agent nie tylko odpowiada – zaczyna działać. To przesunięcie środka ciężkości z myślenia na wykonanie może wywrócić rynek narzędzi AI do góry nogami. Co to konkretnie oznacza dla nas? Nowe narzędzie, nazwane po …
Czy sztuczna inteligencja naprawdę mówi nam prawdę, czy tylko powtarza to, co chcemy usłyszeć? Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, błyskotliwie analizuje pierwszy publiczny eksperyment Elona Muska z jego dużym modelem językowym – Grokiem. To nie był przypadkowy błąd, ale zaplanowany …
ChatGPT po cichu testuje nową funkcję „Study Together”, która ma uczynić naukę bardziej interaktywną i zespołową. Wczesne opinie użytkowników opierają się na doświadczeniach kilku testerów – funkcja jest widoczna w pasku narzędzi po lewej stronie interfejsu. Co warto wiedzieć: Wniosek:„Study Together” to …
Ponad 750 osób uczestniczyło dziś (4 lipca) w dwóch moich webinarach ze sztucznej inteligencji (AI) zorganizowanych wspólnie z Centrum Idea:– 150 osób było na „AI dla biznesu” (kolejne szkolenie 24 lipca 2025)– Ponad 600 na „AI dla administracji publicznej” (kolejne …
Myślimy, że sztuczna inteligencja czyta teksty jak człowiek – od początku do końca. To złudzenie. Nowe badania z MIT i Stanford pokazują, że modele językowe, takie jak ChatGPT, są konstrukcyjnie „zaprogramowane”, by zwracać większą uwagę na początek tekstu – nawet …
Czy AI naprawdę rozumie, co czyta? Dlaczego liczy tekst nie w słowach, a w tokenach? I czy to oznacza, że płacimy za przecinki? To pytania, które wracają niemal na każdym moim szkoleniu czy wykładzie o sztucznej inteligencji. A odpowiedź – …
„Halucynacje nie są już wyjątkiem. W co trzecim streszczeniu modeli LLM znajduje się błąd faktograficzny” – ostrzegają badacze z SummBench 2025. Każdy z nas używa AI do streszczeń – użytkownicy mediów, naukowcy, dziennikarze, prawnicy i nauczyciele. Automatyczne streszczanie tekstów miało …
„AI to nie tylko temat artykułów – to narzędzie do ich tworzenia” – stwierdzają autorzy publikacji „The Essential AI Toolkit for Journalists and Content Creators” na platformie Hugging Face. Celem projektu jest udostępnienie otwartych, sprawdzonych narzędzi sztucznej inteligencji dziennikarzom i …
„Firmy, które szybko zaadaptują sztuczną inteligencję, mogą zwiększyć swoją produktywność nawet o 40 procent” – twierdzi globalna firma doradcza McKinsey. A to nie jest jedynie prognoza zza oceanu. Jak pokazuje artykuł Konrada Trafnego opublikowany w Business Insider Polska, to już …
McKinsey & Company – jedna z najbardziej wpływowych globalnych firm doradczych – bije na alarm. Mimo że aż 78% firm deklaruje korzystanie z generatywnej AI, tyle samo… nie widzi żadnego wpływu tych wdrożeń na wyniki finansowe. Ten paradoks „wszyscy używają, …